RESEPI NASI HUJAN PANAS



Bahan-Bahan:


  • 4 cawan beras basmathi (dibasuh & ditos)
  • 4 cawan air
  • 1/2 cawan susu cair
  • 3 biji tomato (dicincang)
  • 1 batang serai (dititik)
  • 2 helai daun pandan (disimpul)
  • 1 kiub pati ayam ** saya guna 1 sudu besar pati ayam (liquid punya)
  • garam secukup rasa
  • pewarna hijau, merah, kuning
  • 2 sudu makan marjerin
  • 1 sudu makan minyak sapi

Bahan B


  • 1 kulit kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 3 biji buah pelaga
  • 3 kuntum bunga cengkih
  • 3 biji bawang merah (blend)
  • 1 ulas bawang putih (blend)
  • 1 inch halia (blend) ** saya hiris saje. 

Lain-lain
daun sup ** saya guna daun ketumbar
bawang goreng


Cara-Cara:

1. Tumis bahan B, serai dan daun pandan sehingga naik bau.
2. masukkan air dan garam sehingga mendidih.
3. Masukkan susu cair, pati ayam, tomato & beras. Kacau rata.
4. Masak nasi seperti biasa. (saya masak atas dapur dengan api yang kecil)
5. Apabila nasi hampir kering, titiskan pewarna di 3 tempat yang berasingan. (1 warna 1 spot)
6. Biarkan nasi masak. Gemburkan dengan hati-hati untuk elak nasi hancur.
7. Hidangkan nasi bersama bawang goreng dan daun ketumbar/sup.

Note to self:-
1. reduce the colour amount next time. meriah benar la pulak nasik saya.

Comments

  1. Selamat hari raya..harini nk try resepi ini.. jmput singgah blog saya ea dirawanhartawan.blogsport.com.my

    ReplyDelete

  2. Aumentare Follower InstagramOur store provides Premium & Best E-Juice Liquid at affordable cost. In this field, our Company is the best service provider. To get more information visit us.








    ReplyDelete
  3. Juice Wayne Premium E-Juice
    Our store provides Premium & Best E-Juice Liquid at affordable cost. In this field, our Company is the best service provider. To get more information visit us.
    https://juicewayne.com/

    ReplyDelete

Post a Comment